CINENYGMA 2006

 

Sinds jaren ben ik een trouwe bezoeker van het BIFFF, het Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film en het AFFF, het Amsterdams Festival van de Fantastische Film. Maar ook in Luxemburg vindt er een gelijkaardig festival plaats. Cinénygma is net zoals het BIFFF en het AFFF lid van de Europese Federatie van Festivals van de Fantastische Film. Bijgevolg reikt Cinénygma een Zilveren Méliès uit voor de beste Europese film. Omdat Luxemburgstad niet zo ver is, ben ik er een verlengd weekend in oktober naar toe getrokken.

 

Mijn toeristisch gedeelte zal kort zijn. Luxemburg is natuurlijk Amsterdam niet. Het aantal musea en tentoonstellingen valt er best mee, want Luxemburg blijft een hoofdstad, zij het van een piepklein landje. Vanaf 19 uur worden er tijdens het festival films vertoond. Overdag rest er bijgevolg voldoende tijd om de stad te bezoeken. Bijzonder is het Mudam, Musée de L’Art Moderne. Het museum voor moderne kunst opende een half jaar geleden en is van de hand van de Chinees-Amerikaanse architect Ming Pei die ook de omgekeerde glazen piramide voor het Louvre ontwierp. Wanneer je in Luxemburg bent, moet je zeker eens langsgaan, niet zozeer voor de collectie, die me niet echt wist te boeien, maar het gebouw is prachtig en uitstekend geïntegreerd in de oude fundamenten van een fort uit de achttiende eeuw.

 

Het oude centrum van de stad staat sinds 1995 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Ten slotte een tip voor de culturele toerist: volgend jaar is Luxemburg Culturele Hoofdstad van Europa. Dat betekent een uitgebreid programma tentoonstellingen, optredens, concerten en andere evenementen.

 

Op zondag 25 oktober opende Cinénygma met de Belgische film ‘The Room’ van Giles Daoust. Ondanks de Engelse titel is het een Fransgesproken film. Een hoofdrol is weggelegd voor Pascal Duquenne die ook in ‘Le Huitième Jour’ acteerde. Alles speelt zich af in het huis van een disfunctioneel gezin. Plots is er een deur die er vroeger niet was. Wie binnen gaat, keert niet meer weer. Het is een behoorlijke film, maar er wordt iets te uitdrukkelijk naar ‘The Shining’ verwezen. Het begint al bij de opening wanneer het zinnetje ‘All work and no play makes Jack a dull boy‘ geprojecteerd wordt. Dit is het zinnetje, dat de gek geworden Jack Torrence maar bleef herhalen op zijn typmachine. De prestaties van Jack Nicholson en Stanley Kubrick blijven toch ongeëvenaard. Maar hiermee weet je wat je bij ‘The Room’ kunt verwachten.

 

Een week lang kon de filmliefhebber in Luxemburg mooie films als ‘Storm’, ‘Frostbite’ en het mysterieuze ‘Starfish Hotel’ zien. ‘Storm’ van Måns Mårlind zag ik eerder in Amsterdam. De Zweedse zombiefilm ‘Frostbite’ van Anders Banke start in de Tweede Wereldoorlog. Naar het einde toe verliest de scenarist de pedalen. Maar al bij al, blijft ‘Frostbite’ toch een leuke film. ‘Starfish Hotel’ van John Williams sleepte de Grote Prijs van Cinénygma in de wacht.

 

Het festival eindigde met ‘Children Of Men’ van Alfonso Cuarón (‘Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban’). Ondertussen kan je die ook al in de bioscopen in Vlaanderen zien. Eindelijk nog eens een sf-productie die positief opvalt. De film werd zelfs door de mainstream filmpers goed ontvangen. Het verhaal wordt weliswaar niet uitgediept en de kijker krijgt geen verklaringen. Waarom worden er geen kinderen meer geboren? Hoe komt het dat Kee toch zwanger is? Maar er wordt een geloofwaardige toekomst anno 2027 beschreven: een regering die steunt op het militaire apparaat, verzetsgroepen, een eindeloze stroom vluchtelingen, terroristische aanslagen,… Wie gelooft dat de huidige problemen nog maar het begin zijn van wat ons te wachten staat, zal de sfeerzetting zeker aanvaardbaar achten.

 

Vanzelfsprekend wordt het festival door een aantal regisseurs en acteurs bezocht. De opening werd bijgewoond door regisseur Giles Daoust en acteurs Pascal Duquenne en Philippe Résimont van ‘The Room’. Eregast op het festival was de Spaanse regisseur Jess Franco (‘Necronomicon’, ‘Dracula Versus Frankenstein‘). Hij zat de jury voor die de Grand Prix van het festival uitreikt. Verder gaf hij een masterclass in het Luxemburgse filmmuseum Cinémathèque.

 

De laatste voorstelling van het festival was ‘Metropolis’, ook in het filmmuseum. Fritz Langs film uit 1926 werd door de Murnau Stichting gerestaureerd, terwijl de originele muziek werd gereconstrueerd. Vorig jaar speelde het filmmuseum een veel prominentere rol tijdens Cinénygma. Toen liep er een retrospectieve David Cronenberg.

 

Het festival vindt plaats in Utopolis in Kirchberg op een kwartiertje met de bus van het centrum van Luxemburg. Utopolis kan je vergelijken met Kinepolis in Brussel. Verwacht niet de uitgelaten bende van in de Passage 44, die soms zelfs tot stilte moet aangemaand worden door de organisatie wanneer ze het te bont maken in aanwezigheid van een regisseur. Cinénygma gebruikt slechts twee van de tien zalen van het bioscoopcomplex, zodat de festivalgangers minder opvallen tussen het gewone bioscooppubliek. Gasten en journalisten werden er heel goed ontvangen.

 

Ik plaats Cinénygma op mijn agenda naast het BIFFF en het AFFF en maak het vaste voornemen nog regelmatig het Luxemburgse festival bij te wonen.

 

Palmares Cynenygma 2006

 

Grand Prix: ‘Starfish Hotel’ van John Williams, Japan, 2005.

Zilveren Méliès: ‘Grimm Love’ van Martin Weisz, Duitsland, 2006.

Speciale Vermelding: ‘Frostbite’ van Anders Banke, Zweden, 2006.

Publieksprijs: ‘Saints-Martyr-Des-Damés’ van Robin Aubert Canada, 2006.

 

Zilveren Méliès Kortfilm: ‘The Faeries Of Blackheath Woods’ van Ciaran Foy, Ierland, 2006.

Kodak Prijs voor Kortfilm: ‘Terra Incognita’ van Peter Volkart, Zwitserland, 2005.

 

CINENYGMA 2006

25 oktober – 29 oktober 2006

Utopolis en het Filmmuseum Cinémathèque, Luxemburg

 

Met dank aan Solveig Harper.

 

Meer info:

www.cinenygma.lu

www.luxembourg2007.lu

 

Frank Beckers