Europees Filmfestival van Brussel
30 juni – 8 juli 2006
Flagey, Brussel
Negentienduizend bezoekers ontdekten op het derde Europees Filmfestival van Brussel het beste wat de hedendaagse Europese cinema te bieden heeft. Dit festival is weliswaar geen SF-filmfestival, maar toch zijn er jaarlijks enkele genrefilms te zien. Het was op een eerdere editie van dit festival dat ik het fantastische “Pi” (1998) van Darren Aronofsky (“Requiem For A Dream”) zag, toen de regisseur nog onbekend was.
Europees Filmfestival van Brussel
30 juni – 8 juli 2006
Flagey, Brussel
Negentienduizend toeschouwers
Met een kwart meer toeschouwers dan vorig jaar kijken de organisatoren tevreden terug naar editie 2006. Zonder wereldkampioenschap voetbal zou het aantal toeschouwers ongetwijfeld nog hoger liggen.
Als afsluitende film kreeg het publiek de ontroerende “Mother Of Mine” van Klaus Härö te zien. Deze Finse film brengt de hartverscheurende keuzes in beeld die duizenden ouders maakten om hun kinderen naar Zweden en Denemarken te sturen tijdens de Tweede Wereldoorlog toen de Sovjet-Unie Finland aanviel. In totaal belandden tachtigduizend Finse kinderen bij Zweedse en Deense pleegouders zonder de taal en de gewoontes van hun nieuwe families te kennen.
De competitie
Negen dagen lang stond de Europese film in de schijnwerper. Enkel debuten of tweede films komen in competitie. Wat mij betreft, mag het aanbod uitgebreid worden naar derde, vierde,… films, zolang het maar goede films zijn! Drie jaar geleden heeft het festival resoluut gekozen om Europese films te promoten. Om Hollywoodfilms te zien ben je hier aan het verkeerde adres. Dit betekent dat de cinefiel heel wat ontdekkingen kan doen, want het merendeel van de regisseurs en acteurs zijn hier onbekend. Toch is het niet een volledig in het onbekende duiken. Enkele films stonden eerder op de affiche in Cannes en Berlijn. De opener “Grbavica” had de Gouden Beer gewonnen zodat niemand verbaasd opkeek toen deze film in Brussel de Canvasprijs in de wacht sleepte. “Vleugels” uit de reeks Fait Divers van VTM lokte wel commentaar uit. Sommige journalisten vroegen zich af of deze film hier wel op haar plaats was.
De publieksprijs gaat naar “Ça Rend Heureux” van Joachim Lafosse, een erg Belgische, zelfs Brusselse film met Vlaamse en Waalse acteurs. De titel is trouwens de vertaling van Ann Cristy’s liedje “Dat Heet Dan Gelukkig Zijn”. Enkel opnames vonden plaats in het Vlaamse Gemeenschapscentrum De Markten in hartje Brussel. De Waalse regisseur Lafosse maakte in 2004 zijn debuut “Folie Privée” over een echtscheidingsdrama. Zijn nieuwe film geeft een humoristische kijk op de film, op het filmmaken zonder geld, op werklozen die een film maken, op zijn eigen geflopte debuut. In september komt “Ça Rend Heureux “ in de zalen.
Openluchtvoorstellingen
Nieuw dit jaar waren de openluchtvoorstellingen. Ideaal in dit prachtige zomerweer! Enkel bij “Steve + Sky” werd de pret door een stortbui verstoord. Het bezoekersrecord is dan ook te danken aan de opkomst voor deze openluchtvoorstellingen. Elke avond lieten enkele honderden mensen zich verleiden om op het Heilig Kruisplein tussen het Flageygebouw en de kerk een gratis film te komen zien.
Filmvondsten
Het programma “Filmvondsten” van het Filmmuseum heeft een plekje gekregen op het Europees Filmfestival. Sinds 1958 gaat het Filmmuseum op zoek naar bijzondere producties die in ons land echter geen verdeler hebben. De beste film wordt met de L’Age d’Or-prijs bekroond. Let wel, dit onderdeel beperkt zich niet tot Europese films zoals het eigenlijke filmfestival. De eerste L’Age d’Or-prijs ging naar Kenneth Anger op de competitie van de experimentele film in Knokke-Het-Zoute.
In dit onderdeel zag ik twee genrefilms: het experimentele “Daft Punk’s Electroma” en “The Bothersome Man”. Muziekliefhebbers kennen het Franse houseduo Daft Punk. In 2003 vormde hun album “Discovery” de basis van de anime “Interstella 5555: The 5tory Of The 5ecret 5tar 5ystem” (sic). Nu hebben Thomas Bangalter en Guy-Manuel De Homem-Christo een eerste film geregisseerd. Het is een traag verhaal over twee robotten die door de woestijn stappen op zoek naar menselijkheid. Het verhaal bouwt voort op hun recente album “Human After All”. Er wordt geen woord in gesproken en de muziek komt van andere muzikanten zoals Brian Eno. De beste fragmenten van deze roadmovie verwijzen naar “Zabriskie Point” van Michelangelo Antonioni uit 1970 (de ontploffende robots), en Pink Floyd (de brandende figuur op de hoes van “Wish You Were Here”). Het scenario is echter te mager voor een film van vierenzeventig minuten.
In het Noorse “The Bothersome Man” arriveert een man in het hiernamaals. Alles is schijnbaar opperbest geregeld: er wacht hem een appartement, hij krijgt werk als boekhouder en ontmoet een vrouw. Maar plaats voor emoties is er niet en hij kan zich niet aanpassen aan de zielloze sleur. Beide sf-werken zijn behoorlijk afstandelijk. De robotten dragen maskers zodat ook daar weinig plaats is voor expressief acteerwerk. In “The Bothersome Man” spelen de meeste acteurs de eendimensionale, immer glimlachende verkopers met hun goede nieuwsshow. Beide films zijn best wel interessant, maar niet de leukste en zeker niet de meest ontroerende films van het festival.
De “Filmvondsten” werden tweemaal vertoond: eenmaal in Flagey en eenmaal in het Filmmuseum. Dit was tegelijkertijd de laatste activiteit in het huidige filmmuseum, dat tot 2007 de deuren sluit. Tijdens de renovatie wordt de programmering elders voortgezet. Het museum wijkt uit naar het Hotel van Cleve in de Ravensteinstraat en het publiek kan vanaf september terecht in het Shell Auditorium, ook in de Ravensteinstraat.
Europees Filmfestival van Brussel
Flagey, Studio 1, 4 en 5, Heilig Kruisplein, 1050 Elsene
Filmmuseum, Baron Hortalaan 8, 1000 Brussel
Palmares
Iris voor de Beste Film: “Fresh Air” van Agnes Kocsis uit Hongarije (2005) en “Taxidermia“ van György Pálfi uit Hongarije (2006) (ex aequo)
Publieksprijs: “Ça Rend Heureux” van Joachim Lafosse (België, 2005)
Beste acteur / actrice: Mirjana Karanovic in de film “Grbavica” van Jasmila Zbanic (Bosnië-Herzegovina / Kroatië, 2006)
Canvas TV-prijs voor de Beste Film: “Grbavica” van Jasmila Zbanic (Bosnië-Herzegovina / Kroatië, 2006)
RTBF TV-prijs voor de Beste Film: “Pingpong” van Matthias Luthardt (Duitsland, 2006)
BE TV-prijs voor de Beste Film: “The Bothersome Man” van Jens Lien (Noorwegen, 2006)
Beste Langspeelfilmconcept: “Gueule d’Emploi” van Corinne Klomp en Pierre Leyssieux (Frankrijk)
L’Age d’Or: “Hamaca Paraguaya” van Paz Encina (Paraguay, 2006)
Filmvondsten: “Day Night, Day Night” van Julia Loktev (VS, 2006) en “Sehnsucht” van Valeska Grisebach (Duitsland, 2005)
Meer info:
www.filmarchief.be
Frank Beckers
Maak jouw eigen website met JouwWeb