
Docville: Een hart voor auteurscinema
Dit jaar staan er twee thema’s centraal op Docville. Het hart op de affiche verwijst naar liefde. Het andere thema is onderzoeksjournalistiek. Dat tweede thema komt al meteen in beeld met de openingsfilm Cold Case Hammarskjöld van Mads Brügger. De openingsfilm onderzoekt de dood van de Zweedse diplomaat Dag Hammarskjöld, die secretaris-generaal van de VN was en in 1961 in een vliegtuigcrash stierf. Sommige bronnen wijzen in de richting van een Belgische huurling die het vliegtuig neerhaalde. In hun zoektocht naar daders en opdrachtgevers stuit Mads Brügger op een nog grote schandaal: werden zwarte Afrikanen bewust met aids besmet?
Docville kiest steevast voor de auteurscinema. Elk jaar plaatst het festival dan ook een markante regisseur in de schijnwerpers. Dit jaar viel de keuze op Andre Singer. De man is doctor in de antropologie. Hij producete The Act of Killing van Joshua Oppenheimer. Andre Singer was coregisseur van de legendarische Werner Herzog voor Meeting Gorbachev uit 2018 en regisseerde Where the Wind Blew uit 2017 over de testen van kernwapens in Kazakchstan en het volk dat hiertegen in opstand kwam. In Night Will Fall uit 2014 werkte hij een documentaire af met origineel materiaal uit 1945, toen de geallieerden de Naziconcentratiekampen bevrijdden. Deze laatste drie films worden op Docville vertoond. Andre Singer geeft bovendien op 2 april een masterclass.
Bestaat er een onderwerp waarover meer films zijn gemaakt dan de liefde? Ook documentairemakers blijken niet ongevoelig te zijn voor liefde. In Single onderzoekt Marjon Moed, zelf vrijgezel, wat het is om single te zijn. Ik kijk uit naar Marianne & Leonard: Words of Love van Nick Broomfield over de Canadese troubadour Leonard Cohen en zijn Noorse muze Marianne Ihlen. De film wordt gevolgd door een nagesprek met psychiater Dirk De Wachter over “de onmogelijke liefde”.
Onder de module press under pressure vallen vier documentaires over journalistiek zoals The Panama Papers uit 2018 van Alex Winter en Watergate, ook uit 2018, van Charles Ferguson.
Documentairemakers experimenteren al langer met virtuele realiteit. Op Docville kan je vier-VR-docs zien. Stap in de gevangenis, bezoek een transitcentrum voor asielzoekers, ontdek de geluiden van een machinekamer of stiltekamer. Reis naar Venetië of de Taj Mahal, maar dan nagebouwd in China!). De VR-sessie duurt een uur.
Tot slot nog een greep uit de wetenschappelijke documentaires. In Anthropocene tonen regisseurs Jennifer Baichwal, Edward Burtynsky en Nicholas de Pencier de impact van de mens op de aarde. Met Aquarela creëerde Viktor Kossakovsky volgens Frank Moens, directeur van Docville, een visueel meesterwerk. The Truth about Killer Robots van Maxim Pozdorovkin stelt vragen bij autonome robots die als wapen worden ingezet. Fly Rocket Fly van Oliver Schwehm brengt het vergeten verhaal van de Duitse astrofysicus Lutz Kayser, die lang voor de Elon Musks van onze tijd, de eerste privé ruimtevaartmaatschappij uit de grond stampte. Vanuit een basis in het toenmalige Zaïre werden drie testraketten gelanceerd.
Het festival loopt van 27 maart tot 3 april 2019. Het volledige programma met voor elke film een korte inhoud staat online op www.docville.be.De films worden in Cinema ZED, Cinema Vesalius, 30CC/ Wagehuys en Kinepolis getoond.
DOCVILLE 2019
27 maart – 3 april 2019
Diverse locaties in de Leuvense binnenstad
Een organisatie van vzw Fonk
www.docville.be


Maak jouw eigen website met JouwWeb